Mindfulness – ili kako zaista uživati u sadašnjem trenutku

Zapitajte se šta je to što jedino zaista imate u ovom životu… Da li su to vaša deca, vaša kuća, vaš novi auto ili možda najnoviji model iPhone-a? Da li je to nešto što možete poneti sa sobom kada napustite vaše telo? Naravno da nije. Jedino što zaista posedujete u životu je sadašnji trenutak!

Mnogi od nas žive ili u prošlosti ili u budućnosti. Kaju se zbog nekih stvari koje nisu uradili ili se s ponosom prisećaju i stalno proživljavaju svoje prošle uspehe. Drugi, pak, stalno brinu da će se nešto loše desiti ili maštaju o boljoj budućnosti. Biće bolje kada nađu novi posao, deca završe fakultet, odu na godišnji odmor ili u penziju. A kada se to najzad i dogodi, obično je uvek tu neka nova težnja i novi planovi, a život može još malo da sačeka, samo da…

Najmanji broj ljudi živi u sadašnjosti, verovatno zato što je to i najteže, ali vas svakako i najviše ispunjava. Sadašnji trenutak je jedino što zaista imamo i jedini kada možemo nešto zaista da uradimo. Pa pozabavimo se onda nekim od načina da više ˝budemo˝ u tom sadašnjem trenutku.

Šta je to Mindfulness?

Mindfulness vuče korene iz drevnih Budističkih tehnika Šine i Vipasana, rada na nivou uma, misli i emocija, i na joga vežbama za rad na nivou tela i uči nas kako da prevladamo osećaj preplavljenosti mislima ili emocijama i periode u kojima osećamo uznemirenje ali ne znamo razlog. Kroz tu novu jasnoću dozvoljavamo prirodnoj, spontanoj mudrosti, jasnoći i unutrašnjem stanju mira da se ispolje i manifestuju u potpunosti. Najčešći prevod izraza Mindfulness jeste svesna pažnja, pažljiva svesnost, ili pomna pažnja uz pomoć koje se lakše sagledava kakvi smo zapravo, mada ova reč ima mnogo šire značenje.

Osoba zaslužna za popularizaciju Mindfulness-a je profesor doktor Džon Kabat Zin koji je krajem sedamdesetih godina kreirao osmonedeljni program nazvan Mindfulness Based Stress Reduction Program (MBSR), koji se pokazao izuzetno uspešnim u oblastima smanjenja stresa i anksioznosti. Vremenom ovaj program dobija sve veći značaj u oblastima medicine, psihologije i obrazovanja, a danas su učesnici Mindfulness treninga osobe najrazličitijih potreba.

Jedan od najvećih autoriteta u ovom polju danas je Jon Kabat-Zin (pogledajte njegovo predavanje o Mindfulness-u u kompaniji Google: Mindfulness with Jon Kabat-Zinn )  i on definiše Mindfulness kao „usmeravanje pažnje na određeni način: sa ciljem, u sadašnjem momentu i uz neosuđujuć stav“. On ovu svoju tehniku drugačije naziva „umetnost svesnog življenja“.

Treniranjem naše pažnje uz pomoć Mindfulness-a mi učimo kako da budemo prisutni ovde i sada, kako da živimo svesno. Usmeravanjem pažnje na unutrašnja i spoljašnja iskustva bez prosuđivanja, prihvatanjem tih iskustava bez pokušaja da ih promenimo, potisnemo ili zaustavimo učimo kako da obuzdamo naša preterana razmišljanja, brige, misli o prošlosti, budućnosti i svemu onome što nas odvlači od našeg neposrednog iskustva u sadašnjosti i izaziva stress i neprijatna osećanja u nama .

Naravno, tehnike koje primenjuju budistički sveštenici i tehnike iz Mindfulness Based Stress Reduction Program-a jesu izuzetne i preporučujem vam da posetite neku radionicu ili 8-nedeljni trening, ali ako ste samo znatiželjni kako podići nivo svesnosti na viši nivo u svakodnevnim situacijama, evo malih saveta kako da ponešto od tih tehnika i vi primenite u sopstvenom životu.  Pogledajmo kako bi to uprošćeno izgledalo u praksi.

Jutarnji rituali

Malo je onih koji kada im ujutru zazvoni budilnik skaču srećni iz kreveta, radujući se novom (naročito radnom) danu. Ali, za promenu, pokušajte da u prvim trenucima nakon buđenja ostanete par minuta u krevetu i umesto da razmišljate o onome što vas čeka tog dana, jednostavno osvestite svaki deo vašeg tela i svaku vašu emociju. Šta je ono što SADA osećate u vašim rukama, nogama, vratu? Da li vam je neki deo tela ukočen, boli li vas stomak ili glava? A kako se zbog toga osećate?

A onda kada ustanete i pređete na ličnu higijenu, pokušajte da što je više moguće ostanete skoncentrisani na ono što u tom trenutku radite. Kad god vam misli odlutaju (a to će se sigurno često dešavati, bar u početku) staloženo i bez nerviranja vratite se na osnovna pitanja: Šta se dešava u ovom trenutku? Kako se osećam?

Za vreme doručka (a isto važi i za ostale obroke), pokušajte da žvaćete polako, svesni svakog zalogaja i ukusa hrane. Obratite pažnju na sve vaše pokrete, sve emocije i asocijacije koje hrana izaziva u vama. Tako ćete ne samo uneti manju količinu hrane, već čete i mnogo više uživati u njoj. Setite se samo koliko puta ste otvorili kesicu čipsa, pojeli par njih i, pre nego što se postali toga svesni, kesica je bila prazna, a da se vi i ne sećate kako. Sigurna sam da zvuči poznato, zar ne? To se dešava upravo zato što najviše vremena tokom svog života provodimo na auto- pilotu, a to onda i nije baš neki zanimljiv i ispunjen život.

Rituali tokom dana

Izašli ste iz kuće i krenuli negde. Isključite vašeg auto-pilota i obratite pažnju na put kojim idete. Ili, još bolje, ako je to moguće, idite nekim drugim putem kojim inače ne idete. Tako ćete lakše da se skoncentrišete na sve ono što vidite pred sobom. Možda ćete videti nešto zanimljivo što će vam ispuniti dan. Neku prelepu biljku, zanimljivu fasadu zgrade, predivno plavo nebo. Kakve emocije to budi u vama? Kakve god da su, osvestite ih i prihvatite bez prosuđivanja. Čak i one negativne, poput onih zbog bahatih vozača ili kiše koja neprestano pljušti.

Dok ste na poslu, i dalje pokušajte da budete skoncentrisani na ono što radite i kako se pritom osećate. Sigurno je da ćete tako završiti brže i bolje nego da vam misli stalno lutaju. Trudite se da pažljivije slušate sagovornike umesto što smišljate šta sledeće vi da kažete dok oni pričaju (setite se, cilj je da živite u sadašnjosti, a ne budućnosti). Naravno da ćete dok razmišljate o vašim narednim rečima propustiti ono što su drugi rekli. Velika je razlika između čuti i slušati.

Večernji rituali

Ne očajavajte ako tokom dana niste bili skoncentrisani na svaki trenutak koji ste proživljavali jer još uvek nije kasno da uživate u sadašnjosti. Ona je uvek  tu i sada!

Dok se spremate za spavanje, budite svesni svakog vašeg pokreta i razloga zašto to radite, kao i kako se u tom trenutku osećate. Popijte šolju čaja ili toplog mleka, a možda i čašu vina (što da ne?) i uživajte u svakom gutljaju i ukusu omiljenog napitka. Nemojte samo da ga saspete niz grlo bez razmišljanja. Krajnji rezultat će biti isti – popili ste čaj/ mleko – ali vaše uživanje u njemu sigurno nije isto. Kako se sada osećate? Da li vam je to prijalo? Da li je napitak bio suviše topao ili hladan? Da li ste umorni, spava vam se?

188e3-fileNaravno, ovo su samo neki od osnovnih saveta kako da postanete svesniji sadašnjeg trenutka i uživate u njemu. Pošto se život i sastoji samo od tih trenutaka, uživajući u sadašnjosti uvek ćete uživati u životu. Sigurna sam da i vi sami, ako se odlučite da praktikujete ove tehnike, vrlo brzo možete smisliti još puno načina kako da postanete svesniji sadašnjosti. Jedino čime se uvek treba rukovoditi jesu pitanja:

˝Šta se sada dešava?˝ 

˝Šta ja sada osećam?˝

Sve ostalo će vam sadašnji trenuci sami otkriti… 

„Provodeći vreme sami sa sobom postajemo svesni ko taj ja – zapravo jeste“

                            – Jon Kabat Zenna



Neki od Mindfulness centara koji organizuju kurseve u Srbiji su:

Mindfulness Centar Beograd

Mindful Centar

2 thoughts on “Mindfulness – ili kako zaista uživati u sadašnjem trenutku

Add yours

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

Gore ↑

Create your website at WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: