Prevaziđite strahove uz pomoć ove jednostavne tehnike

F9220
Photo source emblibrary.com
Bože, daj mi smirenosti da prihvatim stvari koje ne mogu da promenim, hrabrosti da promenim one koje mogu i mudrosti da razlikujem jedne od drugih.

~ američki teolog Rajnhold Nibur (Reinhold Niebuhr)

188e3-file

Jedna od najvažnijih stvari u životu jeste sposobnost da, kako je Rajnhold Nibur to pomalo duhovito sročio, prepoznamo šta je ono na šta u svom životu možemo da utičemo i po potrebi promenimo, a šta je ono na šta nepotrebno trošimo svoju energiju u uzaludnim pokušajima da promenimo nepromenljivo.

Jedna od tehnika koje nam u tome mogu pomoći jeste ona koju je predložio Tim Feris (Tim Ferriss), biznismen i jedan od najprodavanijih autora u oblasti ličnog razvoja. On je ovu tehniku nazvao fear-setting, odnosno u slobodnom prevodu „izazivanje straha“.

Naime, on predlaže tri jednostavne vežbe, odnosno koraka, koji su zaista toliko jednostavni da svako može da odvoji malo vremena i uradi veže kao samopomoć u teškim situacijama i onim slučajevima kada nije nimalo lako doneti neku odluku.

( za titl na srpskom ili nekom drugom jeziku, izaberite odgovarajući jezik u opciji Subtitles u desnom uglu)

Definisanje strahova

Prvi korak bi bio jasno definisanje svega onoga što nas plaši. Probajte da vizuelizujete najgori mogući scenario i ishod nekog događaja ili odluke. Idite do najsitnijih detalja i ocenite na skali od 1 do 10 kolika je verovatnoća da se to zaista i obistini i koliko bi vas to zaista potreslo. Možda otkrijete da je ono čega se stalno plašite izuzetno malo verovatno ili da sve to što vam je do tog trenutka izgledalo kao izuzetno strašno zapravo i nije baš toliko strašno. Sve to izlistajte na papir , a zatim pokušajte da napravite verziju vašeg života za šest meseci, godinu dana i na kraju tri godine. Razmislite da li se rešenje vašeg problema krije u očuvanju Statusa Quo ili je potrebno da preduzmete određene mere da biste izdejstvovali drugačiji ishod.

Zatim razmislite kakvi mogu biti pozitivni ishodi odluka kojih se plašite da donesete ili koraka koje se plašite da preduzmete. Ocenite i njih ocenom od 1 do 10 i biće vam lakše da sagledate koji ishod situacije je više verovatan.

Prevencija

Ukoliko otkrijete da je bolje sprečiti nego lečiti neki problem, napravite još jednu listu gde ćete navesti koje sve mere možete da preduzmete da sprečite ono najgore. Predupredite loše događaje i ishode odgovarajućom pripremom, kako biste u slučaju da dođe do onog najgoreg znali da ste preduzeli sve što je bilo u vašoj moći da to sprečite.

fashion woman notebook pen
Photo by Negative Space on Pexels.com

Popravke

Ako je već došlo do najgoreg ishoda, jer niste preduzeli određene korake da ga sprečite ili nije ni mogao biti sprečen, još uvek nije kasno. Mnoge stvari se mogu popraviti uz malo truda i zalaganja i možda i nije sve baš tako crno. Napravite još jednu listu gde ćete navesti koje sve konkretne korake možete da preduzmete da popravite situaciju. Prisetite se kome se sve možete obratit za pomoć, šta vam je možda promaklo, pa možete to sada naknadno da ispravite ili bilo šta drugo što vam može pomoći u konkretnoj situaciji.

Isto tako, ne zaboravite da iz tog iskustva izvučete neku pouku. Šta je ono što ste naučili iz te situacije, da li postoje neke koristi od onoga što se desilo i da li ste stekli neka nova znanja, veštine ili poznanstva.

188e3-file

Ove tri jednostavne i sažete vežbe će vam pomoći u fokusiranju na ono što zaista  može da se promeni ili izbegne i oslobodiće vas potrebe za konstantnom težnjom da stalno nešto promenimo (kako ono što se može promeniti, tako i ono drugo, što je neizbežno i nepromenljivo) koja kod nas izaziva anksioznost, uznemirenost i strah. Bićete u stanju da mnogo lakše i uspešnije donosite odluke, a u teškim situacijama sagledate bolje sopstvene mogućnosti i pozitivne strane nekog lošeg događaja.

I na kraju, razmislite o još jednom savetu Tim Ferisa koji kaže:

What we fear doing most is usually what we most need to do… Resolve to do one thing every day that you fear.

Ono čega se najviše plašimo je obično ono što je najpotrebnije da uradimo… Odlučite da svakog dana uradite jednu stvar koje se plašite.

Procenite koliko su vaši strahovi zaista opravdani, preduzmite sve moguće korake da sprečite ono loše što se može sprečiti, a kada nešto ne možete da izbegnete, probajte da i u tome pronađete nešto korisno. Sve ono što nam se dešava u životu jesu zapravo lekcije koje trebamo da savladamo da bismo postali bolji i uspešniji ljudi.

I najbitnije, nemojte se plašiti da uradite ono što želite. Da, možda ćete omanuti, ali ćete bar znati da ste pokušali i da nemate zašto da se kajete.


Više o ovoj tehnici pročitajte na sledećem linku sa bloga Tim Ferisa

Fear-Setting: The Most Valuable Exercise I Do Every Month

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Create a website or blog at WordPress.com

Gore ↑

Create your website at WordPress.com
Get started
%d bloggers like this: